SUZHOU
Z Szanghaju udaliśmy się do oddalonego o 100 km Suzhou. Podróż tę odbyliśmy pociągiem. Dworce kolejowe w dużych, chińskich miastach bardziej przypominają lotniska niż nasze stacje. Podróżni czekający na pociąg gromadzą się przy wyjściach przypominających lotniskowe bramki. Tu również wyświetlane są komunikaty podobne do tych na lotnisku (również w języku angielskim). Dopiero na kilka minut przed odjazdem pociągu personel otwiera wejścia i sprawdza wszystkim udającym się na peron bilety i dowody tożsamości. Jechaliśmy koleją 3 razy i nie widzieliśmy konduktora sprawdzającego bilety. Przy zakupie biletu należy w kasie okazać paszport. Warto kupić bilet nieco wcześniej bo pomimo, że pociągów jest dużo bywa, że nie ma w nich wolnych miejsc. Bilet I klasy pociągiem ekspresowym kosztował 50 CNY na osobę.
Jadąc do Suzhou żartowaliśmy, że jedziemy podmiejską kolejką do prowincjonalnego miasteczka. Nasz pociąg, trasę o długości 100 km pokonał w niecałe pół godziny gnając 248 km/h, a Suzhou zamieszkuje ok. 6 mln osób. 🙂 Suzhou ma 2,5 tys. lat historii, a Marco Polo wymienił je w swoich pamiętnikach jako duże i bogate miasto. W pierwszych wiekach naszej ery należało ono do największych miast świata. Zamożność mieszkańców wynikała z faktu, że było ono głównym ośrodkiem produkcji jedwabiu. Położone nad Wielkim Kanałem i nad olbrzymim jeziorem Tai Hu Suzhou poprzecinane jest siecią kanałów przez co zwane jest Wenecją Orientu. Najzamożniejsi mieszkańcy tworzyli w nim eleganckie, klasyczne ogrody. Z kilkuset wybudowanych przez setki lat ogrodów do dzisiaj zachowało się ok. 60-ciu, a 9 z nich wpisanych jest na listę UNESCO.
Świątynia Xuanmiao ( Temple of Mystery)
Położona w centrum wielkiego kompleksu handlowego Taoistyczna Świątynia Xuanmiao powstała już w III w. choć swój obecny kształt zawdzięcza przebudowie w XII w. za czasów dynastii Song. Świątynia Tajemnicy jest jednym z najważniejszych obiektów Taoizmu w Chinach. W kilku zabytkowych salach oglądaliśmy posągi postaci czczonych przez Taoistów, a także różne ciekawe obiekty kultu. Bilet kosztował 10 CNY.
Pagoda Beisi ( Pagoda Północnej Świątyni)
Pierwsza wersja Pagody powstała w III w, a obecna w trakcie przebudowy w XVI w. Pierwotnie pagoda miała 11 pięter lecz strawił ją pożar i odbudowano 9. Ośmioboczna Pagoda Beisi ma 76 m wysokości co czyni ją podobno najwyższą zabytkową pagodą na południe od rzeki Jangcy. W Świątyni nadal modlą się buddyjscy mnisi. Wieżę udostępniono turystom, a z góry roztacza się widok na miasto. Zabytek otoczony jest klasycznym parkiem.
Ogród Pokornego Zarządcy ( Zhuo Zheng Yuan)
Historia klasycznych ogrodów w Suzhou sięga VI w.p.n.e. gdy miasto było stolicą królestwa Wu. Zainspirowani królewskimi ogrodami prywatni inwestorzy zaczęli tworzyć ogrody ok. IV w n.e. Z ok. 60-ciu zachowanych do dzisiaj kilka trafiło na listę UNESCO, a Ogród Pokornego Zarządcy jest największym i najsłynniejszym spośród nich. Zbudowany na początku XVI w. ogród reprezentuje styl Dynastii Ming. Klasyczne ogrody wypełniają stawy, wzgórza, formacje skalne i pawilony.
W zachodniej części podziwialiśmy liczne drzewka w ogrodzie Bonsai. Jest tu ich podobno ok. siedmiuset.
Bilet wstępu poza sezonem kosztował 70 CNY na osobę.
Jestem pod wrażeniem polecam
Świetne zdjęcia . Dobrym pomysłem jest podział na kategorie . Pozwala to wybrać obszar którym jesteśmy zainteresowania bez konieczności ” przewijania ” całej szpalty zdjęć . Uzupełnienie o bardzo praktyczne wskazówki i opisy z miejsc pobytu mogą być zarazem dużą pomocą dla osób wybierających się w te rejony , jak również doskonale moga pomóc w wyborze celu podróżny . Moje gratulacje.
Nie jestem globtroterką, ale z ogromnym zainteresowaniem przeczytałam tę relację z wyprawy do Chin. Ciekawe informacje o przyrodzie, krajobrazach a także kulturze i zabytkach wsparte b. dobrymi zdjęciami zainteresują każdego turystę ciekawego świata. Dodatkową zaletą są wskazówki dotyczące organizacji podróży. Dziękuję za możliwość spędzenia wieczoru na wędrówce po Chinach. Życzę dalszych wypraw! Z.
Very good fotos. Very geomorphological interessant layers, partly
disturbed. partly horizontal . No hints to a platform.